Rakennus
Ruokasuunnittelu, Yleinen

Ruokalistojen rakentaminen

Tämä blogipostaus sisältää affiliatelinkin, joka on merkitty ***.

Ruokalistojen rakentaminen koostuu palikoista

Ruokalistojen rakentaminen koostuu erilaisista palikoista, joista koitan rakentaa tasapainoisen kokonaisuuden. Ruokalista ja iltapalalista ovat suunniteltu sopimaan yhteen. Olen miettinyt koko vuoden ruoat kerralla, jotta vuosi muodostuu tasapainoiseksi. En ole kokki, enkä ravitsemustieteilijä, vaan järjestelmällinen ja luova äiti. Tein ensin perheellemme 13 viikon ruokalistan ja se on kypsynyt myytäviin versioihin vuodessa. Tässä postauksessa kerrotaan, miten monia asioita olen ottanut huomioon listoja tehdessäni.

Monipuolisuus

Kun kokoan jokaiseen kuukauteen oman kahden viikon ruokalistansa, rakennan sen niin, että se koostuu mahdollisimman monipuolisesti erilaisista ruoista. Vaihtelua tapahtuu sekä viikon sisällä (ei montaa pastapäivää, keittoa, kalaa tai äyriäisiä, kasvisruokapäivä jne.) että listojen välillä (kesällä grilliruokaa ja salaatteja syksyllä pataruokaa jne). Kahden viikon listassa on voitu hyödyntää samaa ruoanvalmistustapaa, esim. ensimmäisellä viikolla pinaattilettuja ja toisella porkkanalettuja. Tämä liittyy siihen, että haluan rohkaista kokeilemaan samaa tekniikkaa eri raaka-aineilla. Kahden viikon listassa saattaa olla jotain sesonkikasvista käytetty runsaasti, mutta seuraavassa listassa sitä ei ole välttämättä ollenkaan. Ruoat ovat pääosin helppoja kotiruokia, mutta niihin voi olla lisätty yksi tai muutama ”uusi” elementti tai sellainen raaka-aine, jota ei perinteisesti ole aiemmin yhdistetty kyseiseen ruokaan. Joka kuussa on 14 erilaista ruokaa ja 14 erilaista iltapalaa eli vuoden aikana erilaisia ruokia ja iltapaloja kertyy 168.

Sesongit

Ruokalistojen resepteihin vaikuttavat sesongissa olevat kasvikset. Sesongissa olevia kasviksia on järkevä käyttää, sillä silloin on niiden paras aika. Ne ovat parhaita maultaan ja niitä tuotetaan paljon, jolloin niitä on järkeä tuoda esimerkiksi toiselta puolelta maapalloa. Siitä syystä on eri lista joka kuukaudelle, että niissä olevat kasvikset olisi valittu sesonkien mukaan. Myös kalojen suhteen olen katsonut kullekin kalalle parhaan pyyntiajan. Olen tehnyt reseptit etukäteen ja parhaaseen sesonkiin vaikuttavat vallitsevat sääolosuhteet, joten kunakin vuonna eri tuotteiden sesonkiajat voivat vaihdella. Olen voinut siis tehdä reseptit siinä oletuksessa, että normaalisti, keskimäärin paras sesonki jollekin tuotteelle on esimerkiksi heinäkuussa, mutta säistä riippuen, sen sesonki on jo ohi tai vasta tulossa. Tästä syystä listassa saattaa olla sopimattomia sesonkituotteita, joita kannattaa soveltaa joihinkin muihin vastaaviin tuotteisiin (esim. vaihtaa nektariinit luumuihin, persikoihin tai vaikka kriikunoihin). Sesongit on huomioitu kahdesta syystä: on ympäristön kannalta kestävämpää, että kuljetamme kasviksia toiselta puolelta maapalloa vain silloin kun on niiden paras sesonki ja muina aikoina syömme jostain muualta tulleita kasviksia, jotka ovat silloin sesongissa. Toinen syy on raha. Haluan syödä monipuolisesti ja kasvikset voivat olla kalliita, mikäli ostaa ei-sesongissa olevia.

Kotimaisuusaste

Olen tehnyt listat niin, että minulle tärkeä arvo, kotimaisuus, olisi mahdollista toteuttaa mahdollisimman hyvin. Jokainen toki ostaa omat ruokansa ruokalistani sisältävän kauppalistan pohjalta, mutta haluan tehdä niin, että mahdollisuus mahdollisimman lähellä tuotettuun on olemassa. Toki joissakin listoissa on esimerkiksi riisiä, jota ei kasvateta Suomessa, mutta toisissa listoissa on esimerkiksi ohraa. Itselleni kotimaisuus tuli entistä tärkeämmäksi konmarituksen myötä. Ruokatieto Yhdistyksen Hyvää Suomesta -sivustolta löydät hyviä perusteita, miksi kannattaa suosia suomalaista ruokaa.

Terveellisyys

Ruokalistojen yksi peruspilari on terveellisyys. Nämä ruokani eivät ole terveysruokia, eikä se ole todellakaan ainut listojen ruokia määrittävä tekijä. Mutta se on yksi suuntaviiva. Lisäksi käsityksemme terveellisyydestä ovat usein hieman erilaisia. Joku ajattelee terveellisemmäksi kasvisrasvatuotteet, joku mahdollisimman aidot ”kunnon” kermat, jossa ei ole mitään ylimääräistä. Lista onneksi taipuu siihen, että jokainen voi valita, millaista ruokakermaa käyttää ja listaa voi muokata omanlaiseksi niin, että kerman voi halutessaan tiputtaa vaikka kokonaan pois. Listassa saa olla herkkuja ja joissain ruoissa smetanaa, rasvaa tai kermaa, mutta vastapainona pitää olla myös kevyitä ruokia. Kasvisten määrä on aika suuri ja teenkin usein vähälihaisia ruokia, en välttämättä aina lihattomia. Vaikka olisin laittanut listaan 400 g jauhelihaa, voin käyttää silti itse esim. 150 g. Vaikka listassa lukisi esim. naudanjauheliha, kannustan käyttämään riistalihaa ja muutenkin lähituottajien toimittamia (ei-tehotuotettuja) lihoja aina kun mahdollista. Pystyt vaikuttamaan myös suolan määrään. Suosittelen käyttämään tuoreita (tai vaikka kuivattuja) yrttejä makuja antamaan, jotta suolaa voisi käyttää vähemmän. Kalaa tai äyriäisiä sisällytän listaan vähintään yhden per viikko.

Hinta

Hinta määrittää listojani sillä tavalla, että sesongissa olevat kasvikset ovat halvempia kuin silloin kun ne eivät ole sesongissa. Mikäli listassa on jokin kalliimpi raaka-aine, yritän tasapainottaa sitä jollain halvemmalla. En kuitenkaan kovin paljoa katso hintaa, sillä se, että valitsen sesongin mukaisia kasviksia, laskee sitä. Olen tyytyväinen, että syömme ainakin kaksi viikkoa kuukaudesta listan mukaan monipuolisesti. Voin listan ulkopuolisina ”välipäivinä” syödä hyvinkin halvalla hyödyntäen jämiä pakkasesta ja kaapeista.

Pakkauskoot

Olen yrittänyt laskea niin, että ruokalista ja iltapalalista toimisivat yhdessä. Jos ensimmäisen viikon ruokalistaan on käytetty 8 kananmunaa, iltapalalistaan käytän maksimissaan 4, jotta ei tarvitsisi ostaa 2 kananmunakennoa sen takia, että munia on 12+1. Tai nektariinit myydään usein rasioissa, joissa on esimerkiksi kuusi nektariinia, niin olen pitänyt sitä maksimina, mutta halunnut kuitenkin, että niistä hyödynnetään listoihin vaikka viisi tai kuusi, eikä yhtä.

Tuttuus ja uutuus

Perusrunkona listoissa ovat tutut kotiruoat. Yritän jokaiseen listaan laittaa yhden ruoan sellaisenaan, jonka ”kaikki” osaavat tehdä tai ainakin tietävät, että se olisi se klassinen ruoka-annos, jota on esimerkiksi kouluruokaloissa tai vanhoissa lounasravintoloissa. Ajatukseni ei ole räjäyttää kokonaan vanhoja ruokia, vaan lisätä niihin jokin yksi erilainen tai uudempi kasvis tai elementti. En itse kuitenkaan jaksa syödä samoja ruokia viikosta toiseen, vaan tarvitsen vaihtelua. Siksi erilaisia ruokia on paljon ja koitan mielelläni uusia reseptejä. Ruokalistojen reseptit ovat kaikki vähintään hieman erilaisia, joten täysin samoja reseptejä listoista ei löydy.

Vaikeusaste

Olen pyrkinyt tekemään ohjeet sillä tavalla, että ne olisi helppo toteuttaa ohjeiden mukaisessa järjestyksessä. Olen myös pyrkinyt välttämään sitä, että reseptiä seuratessa pitäisi palata takaisinpäin, vaan saisi toteuttaa asiat suunnilleen siinä järjestyksessä, miten ne listassa on ilmoitettu. Olen myös halunnut rajata, että koko viikon ruoat pikaresepteineen mahtuvat yhdelle A4-sivulle, joten olen karsinut esimerkiksi lisukkeen tai salaatin yksinkertaiseksi, mikäli kastikkeessa on paljon vaiheita tai raaka-aineita. Olen yrittänyt laittaa joka viikkoon sekä helpompia ja nopeammin toteutettavia ruokia esim. haudutettavien pataruokien tai muuten enemmän vaivaa vaativien ruokien lisäksi. Olen halunnut valita sellaisia ruokia, joita itsekin jaksan tehdä.

Ruokahävikki

Ruokahävikin minimointi on minulle tärkeää. Pyrkimykseni on, että mietin, minkä kokoisissa pakkauksissa tai minkä kokoisina mitäkin tuotetta myydään (nektariinit esim. 6 kpl pakkauksissa) ja pyrkinyt sisällyttämään listoihin kaikki tuotteet (esim. 3 nektariinia ruokalistan salaatteihin ja 3 iltapalalistan hedelmäsalaattiin). Pyrkimys on myös siihen, että myös ne mausteet tai muut raaka-aineet, mitä kaappiin ostaa, eivät olisi käytössä kerran, unohtuisi kaappiin ja sen jälkeen heitettäisi pois, vaan tulisivat tulevissakin listoissa käyttöön. Tämän seuraaminen on käytännössä vaikeaa, mutta otan mielelläni palautetta vastaan, mikäli kaappiin on jäänyt jokin yksittäinen, niin keksin sille mielelläni käyttöä. Lähipiiri naureskelee pakastusintoani. Jätän päivän annoksen leipää tarjolle ja laitan loput pakkaseen. Saan sitten syödä pehmeää leipää muinakin päivinä. Jos jotain on liian paljon, googlaan heti, miten lopun voi säilöä, jotta minun ei tarvitse heittää roskikseen. Olen aika tarkka siitä, että emme lämmitä samaa ruokaa moneen kertaan, vaan jos on iso satsi, loppu siitäkin menee pakkaseen. Olen huomannut, että moni sivuuttaa tai ”unohtaa” sellaisen ruoan, mille ei keksi käyttötarkoitusta ja heittää sen roskikseen siinä vaiheessa, kun se on jo pilaantunut. Minä tykkään ennakoida ja miettiä sen säilöntää jo ennen kuin se on huonossa kunnossa. Monia muitakin tapoja ruokahävikin minimointiin ja säilöntään on, kuin pakastaminen. Raaka-aine tai ruoka on valmistettu rakkaudella, rahalla ja vaivalla mm. kasvatettu, tuotettu, kuljetettu (jopa maapallon toiselta puolelta), varastoitu, myyty ja valmistettu. Minusta ruoan ei kuulu päätyä roskikseen, oli se ollut kuinka halpaa tahansa. Hyödynnän myös luonnonantimia ja säilön niitä niin paljon, kun jaksan.

Vastuullisuus

Koen, että monessa asiassa ruokalistojen suhteen teen vastuullisia valintoja. Sesonkien mukaan syöminen on mielestäni ympäristön kannalta vastuullinen ja kestävä valinta. Suomalaisten tai lähialueiden tuotteiden suosiminen on minulle tärkeä asia, vaikka listan pohjalta jokainen ostaa itse valitsemansa tuotteet omien arvojensa ja rahojensa mukaisesti. Myös tehotuotetun lihan välttäminen on yksi minulle tärkeä asia. Maitotuotteiden osalta olen usein ristiriitaisin ajatuksin, mutta käytämme tavallisiakin maitotuotteita, esim. luomutuotteiden lisäksi ja ostan kauramaitoa esimerkiksi puuron tekemiseen, vaikka se ei meillä maistu juomana. Listoissa vastuullista on myös se, että olen pyrkinyt minimoimaan ruokahävikin syntymisen annoskokoja miettimällä. Olen myös halunnut laittaa listaan yhden ”jämäruokapäivän”, jolloin käytetään lähinnä kaapissa olevia ylimääräisiä raaka-aineita tai ruokia.

Maku

Kun teen reseptiä, otan toki huomioon yllä mainittujen seikkojen lisäksi maut. Pyrin siihen, että jokaisessa reseptissä maut olisivat tasapainossa. Itse olemme aika mietojen makujen ystäviä, joten erittäin harvoin ruoista löytyy chiliä tai muita voimakkaita mausteita tai raaka-aineita. Mikäli rakastat tulisempia tai muuten mausteisempia ruokia, kannattaa lisätä voimakkaampia mausteita teidän perheen makumaailmaan sopivaksi. Olen pyrkinyt katsomaan, että myös viikon aikana maut olisivat tasapainossa keskenään eikä olisi montaa makumaailmaltaan liian samanlaista ruokaa samalla viikolla. Ruoan pitää mielestäni maistua hyvältä. Se ei ole vain vatsan täyte, vaan parhaassa tapauksessa nautinto.

Rakennus
Ruokalistojen rakentaminen koostuu monesta eri asiasta.

Vaihtoehdot ruokalistojen hankkimiselle

Jos haluat päästä helpolla, voit ostaa ***Sannan ruokakassin palvelun. Sannan Ruokakassi toimittaa asiakkailleen kotiovelle kolmen arkiruoan reseptit ja raaka-aineet. He ovat siis todellinen arjen helpottaja, jonka avulla tuhannet säästävät aikaa, vaivaa ja rahaa! Laajasta ruokakassivalikoimasta löytyy kasseja niin isommille perheille kuin pariskunnille ja kasvissyöjillekin. Monipuolista, terveellistä ruokaa – helposti! Heidän toimitusalueensa kattaa laajan alueen Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Se on siis erittäin hyvä ratkaisu, mikäli kaipaat helppoutta. En ole itse testannut palvelua, mutta mikäli olisin kovin kiireinen ja asuisin toimitusalueella, voisin testata. Vierailu Sannan ruokakassin sivustolla on ilmaista, mutta mikäli menet sinne sivujeni kautta ja päädyt ostamaan palvelun, saan siitä pienen korvauksen.

Verkkokaupastani voi ostaa ruokalistat. Kahden viikon ruoat on ajateltu puolestasi tässä postauksessa mainitut näkökohdat huomioiden. Yhdellä sivulla on viikon ruokalista ja pikareseptit ja sen lisäksi löydät tiedostosta kauppalistan ja vinkkejä mm. ylijäävien raaka-aineiden säilöntään. Joka kuukaudelle on oma ruokalistansa, sillä reseptit noudattelevat sesonkeja. Suurimpana erona Sannan ruokakassin kanssa on se, että meiltä ei saa raaka-aineita kotiovelle kuljetettuna, joka näkyy toki hinnassa. Reseptit eivät välttämättä ole maailmaa mullistavia, mutta kokonaisuus on ajateltu niin, että se helpottaa arkea. Verkkokaupasta tulet löytämään jokaiselle kuukaudelle omat ruoka- ja iltapalalistansa. Väitän, että säästät rahaa suunnitelmallisella ruokapolitiikalla, minä ainakin olen säästänyt.

Täysin ilmaisen vaihtoehdon saat tekemällä itse oman listan. Vinkit omien ruokalistojen tekemiseen löydät tästä.

Ja uusille lukijoille, tervetuloa blogini pariin!

Annika

 

 

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *