Lasten osallistaminen
Lapset, Ruoanlaitto

Lasten osallistaminen ruoanlaittoon

Lasten osallistaminen ruoanlaittoon on minulle helppoa. Osallisuuden kokemus on lapselle tärkeää. Jokainen meistä, aikuinen ja lapsi, haluaa kokea olevansa tärkeä ja pystyvänsä osallistumaan johonkin merkitykselliseen. Lapsella on erilaisia herkkyyskausia, jolloin luontaisesti jokin asia kiinnostaa enemmän kuin muut asiat. Herkkyyskaudet kannattaa hyödyntää, sillä myöhemmin lapsen pyytäminen avuksi keittiöön saattaa olla hankalampaa. Lasten kannattaa osallistua ruoanlaittoon, sillä se on mukavaa yhteistä tekemistä vanhemman kanssa. Jo pienenkin lapsen kokemukset, motoriset taidot ja sanavarasto karttuvat, kun hän saa pilkkoa kurkut, kaataa mausteita, pestä salaatin lehdet tai sekoittaa pullataikinan. Lapsi pääsee jossain tapauksissa maistelemaan raaka-aineita jo ruoanlaiton yhteydessä, jolloin ne ovat tuttuja, kun ne tulevat eteen lautasella. Lapsen kannattaa osallistua ruoanlaittoon myös siksi, että hän oppii tekemään kotitöitä ja arvostamaan ruoaneteen tehtyä työtä. Melkein joka kerta ”itse tehty” ruoka maistuu lapsen mielestä paremmalta, vaikka tehtävä olisi ollut hyvinkin pieni. Lasten oikeudesta osallisuuteen voit lukea Pelastakaa Lapset ry:n sivuilta.

Lasten osallistaminen
Lasten osallistaminen ruoanlaittoon on helppoa, mutta vaatii toisinaan kekseliäisyyttä ja hyviä hermoja.

Miten lapset voisivat osallistua ruoanlaittoon?

Lapset voivat osallistua ruoan suunnitteluun, valmisteluun ja tarjoiluun. Vaikka olisi kuinka kiire, annan lasten auttaa, jos he sitä haluavat. Valitsen vain lapsen tehtävän niin, että se ei hidasta tai häiritse minua, mikäli on kiire. Lapselle voi myös keksiä ylimääräisen homman, joka ei ollut alun perin suunnitelmissa, kuten ”Leikkaisitko meille kaikille palat kurkkua salaatin lisäksi?”. Pitää muistaa olla myös lapselle ystävällinen ja armollinen, mikäli on kiire. Kiire kun ei ole lapsen vika. Kun lapset ovat mukana keittiössä, siitä tulee usein sotkua. Kun lapsi raastaa porkkanat, porkkanaraastetta on varmasti joka puolella. Siihen kannattaa suhtautua niin, että sotku ei haittaa, opettelemme tärkeämpiä elämässä tarvittavia asioita. Lapsi ei yritä tahallaan sotkea tai hidastella, vaan hän yrittää parhaansa aivan varmasti.

Ikätasolle sopiva homma

Mielestäni hyviä hommia pienelle, päiväkoti-ikäiselle lapselle ovat maustaminen (suolan kanssa pitää varoa), sekoittaminen, pehmeämpien vihannesten/kasvisten leikkaaminen, pöydän kattaminen ja jossain määrin myös ruoan tarjoilu. Meillä on ehdoton kielto hellaan koskemisen suhteen, kunnes sitä aletaan harjoitella yhdessä. Mikäli koululainen on osallistunut ruoanlaittoon jo pienestä alkaen, hänelle voi antaa jo isompia tehtäviä, kuten lihapullataikinan tekemisen (voi yhdistää reseptistä lukemisen harjoituksen), kovien vihannesten/kasvisten leikkaamisen ja kuorimisen, perunamuussin tekemisen jne. Mikäli koululaisen kanssa ei ole harjoiteltu aktiivisesti alkeita, ei voida edellyttää, että lapsi pystyisi suoraan haastavampiin hommiin. Jos taas on aktiivisesti harjoiteltu, motoriikka, keskittymiskyky ja hahmottaminen riittävät, voi jo pienempikin lapsi tehdä ruokia. Muistetaan kuitenkin, että jokainen meistä tuntee parhaiten oman lapsensa, kuinka keskittyvä tai impulsiivinen hän on, kuinka paljon hän on harjoitellut keittiössä tarvittavia taitoja ja mikä häntä motivoi, joten mitään selviä ikärajoja millekään tekemiselle ei voi juuri asettaa. Lasten osallistaminen ei saa kuitenkaan olla liian raskasta ja pakonomaista, vaan sen tulisi tapahtua ilon ja leikin kautta.

Miten olen osallistanut pienen lapsen ruoanlaittoon

Pienen, päiväkoti-ikäisen lapsen saa osallistumaan ruoanlaittoon hyvin helposti. Etenkin jos keittiössä on hyvä tunnelma, lapsi usein tulee sinne mielellään. Meillä lapset ovat jo noin 1-vuotiaasta asti saaneet viedä omat mukinsa pöytään tai tuoda lautasensa esim. tiskipöydälle tai tiskikoneeseen. Lapsella on luontainen kiinnostus tehdä samoja asioita kuin vanhempansa, lapsi oppii mallioppimalla hyvin paljon. Siksi suosin sitä, että lapsi saa osallistua ja siihen kannustetaan. Aina kun lapsi on osallistunut ruoanlaittoon, koitan muistaa mainita siitä ruokapöydässä myös muille ”Arvatkaas kuka teki tänään näin hyvän ruoan/salaatin?”. Kun lapsi vastaa, että äitin kanssa tehtiin yhdessä, minä pienennän omaa rooliani. Sanon, että sinähän teit näin monta asiaa ja näin hienosti, minä vain auttelin hieman. Lasten osallistaminen tehdään siis näkyväksi.  

 

Minä olen leikkinyt lapsen kanssa Pikku Kakkosesta tuttua Kallen keittiö -ohjelmaa, jossa Kalle pääkokkina tekee suurimmat ja Siiri auttaa Kallea esim. salaatin tekemisessä. Eläydyimme tietysti rooleihin ja rooleja vaihdettiin. Olemme leikkineet myös Ryhmä Haun koiria, jotka kokkaavat. Mikäli haluaa, lapsen voi innostaa myös vaikka tarroilla. Kun lapsi on osallistunut johonkin hommaan, saa hän tarran vihkoonsa.   

Koululaisen osallistaminen

Koululaisen lapsen kanssa osallistaminen leikkien avulla saattaa onnistua, mutta ei kovin pitkään. Koululainen haluaa luontaisesti jo enemmän vastuuta ja itsellisyyden kokemuksia. Siksi isomman kanssa voi katsoa vaikka lasten keittokirjasta, mitä koululainen haluaisi tehdä ruoaksi. Kannattaa valita sellainen tehtävä, josta lapsen on mahdollista suoriutua yksin. Mikäli lapsi asettaa itselleen liian kovia haasteita, on vanhemman tehtävä auttaa häntä mahdollistamaan onnistumisen kokemuksia, esimerkiksi tarjoutumalla auttamaan jossain osa-alueessa. Koululainen voi saada esimerkiksi kolikon tai jälkiruokaa palkkioksi ruoanlaitosta tai se voidaan sisällyttää kotitöihin esimerkiksi sunnuntaisin. Vanhemman vastuulla on katsoa, että lapsi saa päivittäin riittävästi aktiivisuutta ja lepoa.

Teini-ikäisen osallistaminen

Teini-ikäisen kanssa on hankala aloittaa ruoanlaitto, mikäli sitä ei ole harrastettua aiemmin. Mikäli ruoanlaitto on tuttua, teinin kanssa voidaan aloittaa siitä, että hän suunnittelee mitä syödään, hän käy kaupassa ja valmistaa ruoan täysin. Ruoanlaitosta voi pelata vaikka bingoa tai siitä voi tosiaan antaa vaikka viikkorahaa. Tärkeintä on minkä vaan ikäisen lapsen kanssa, että hän saa onnistumisen kokemuksia. Mikäli tehtävä on liian hankala, siitä lannistuu, eikä halua yrittää seuraavallakaan kerralla. Lapselta itseltään voi myös kysyä, mikä häntä motivoisi tekemään. Jos lapseni muuttaisi lähivuosina pois kotoa, haluaisin ehdottomasti, että hän opettelisi kanssani vessanpesua, jauhelihapyöryköiden tekemistä ja pyykkäämistä syvemmällä tasolla.

Ruoanlaittobingo

    Tein keittoa     Tein ruokaa yhdessä ystävän kanssa     Valmistin kastikkeen     Etsin reseptin itse
  Valmistin helpon ja nopean ruoan   Tein ruoan reseptistä   Kokkasin yhdessä äidin tai isän kanssa   Tein laatikkoruoan
  Tein ruoan aivan alusta loppuun yksin   Valmistin pizzan   Ostin itse raaka-aineet kaupasta   Tein ruoan ulkomuistista
  Valmistin sellaisen ruoan, jota minulta pyydettiin   Valmistin vaikean ruoan   Tein lempiruokaani   Tein ruokaa yhdessä sisaruksen kanssa

 

Lasten osallistaminen ja heidän kokemus on osallisuudesta on hyvin tärkeää, kuten myös positiivinen ruokailutilanne. Onko sinulla hyviä vinkkejä lasten osallistamiseen keittiössä? Haluaisin mielelläni kuulla hyvistä ideoista 🙂 Voit kommentoida alle.

Saatat myös pitää...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.